090707

Idag har ännu ett nummer av min egna favorit-tidning VeckoRevyn dimpt ner i brevlådan och jag har nu under den senaste timman suttit och läst den, allt på en och samma gång. VeckoRevyn är en grymt bra tidning som tar upp viktiga saker, allt från våra olika synsätt att se på våra kroppar till råd om hur du kan finslipa din karriär. Men en sak som jag verkligen sitter som fastklistrad vid och läser (när det väl står om) är debatter och dyl. om våldtäkter!

Jag förstår inte hur folk kan anse i det stora hela att det är tjejers/kvinnors eget fel att de blir våltagna. Nu är det inte alltid så, men hur ofta förekommer det inte? Jag menar: hur många gånger ställs inte frågor vid rättegång som: "vad bar du för kläder?" och "hur mycket hade du druckit?" och "vad sände du för signaler till mannen?". Jag menar.. vad fan spelar det för roll? säger man nej så är det nej. Det spelar fan ingen roll vad vi har för kläder te.x. Ska jag ut och göra stan eller vara hemma hos kompisar, så tänker jag ju inte speciellt mycket på att andra ska tycka att jag är snygg. Jag ska själv känna mig bekväm i mina kläder och jag ska själv tycka att jag är snygg. Det är inte upp till andra att bestämma, om jag inte ber om det dvs. Alltså, ni förstår säkert vad jag menar?!.
I sådana här fall så tycker jag att det borde behandlas lite snyggare, lite mer känsligt med tanke på vad våldtäktsoffret har gått igenom. Kanske till och med att man endast borde låta kvinnliga advokater osv borde ha hand om rättegången. Jag får en känsla av att män inte riktigt kan se det ifrån vår synvinkel, se helheten. Eller vad tror ni? Alla som tycker att det är kvinnors fel att de blev våldtagna, detta är speciellt till er: SCREW YOU! Jag förstår inte hur man kan påstå att man ska klandra sig själv för sådant?    Spelar roll om kvinnan som blev våldtagen hade totalt hånglat upp killen och gjort honom upphetsad? Om hon sedan blir våldtagen så är det inte hennes fel. Visst, hon gav honom fel signaler och gjorde fel på det sättet. Men han har ingen som helst anledning till att våldta. Säger man nej så är det nej.. fatta!!!? Hon bad inte om att bli påsatt okej? annars skulle det inte varit våldtäkt!?

Anledningen till att jag tar upp detta är att VR hade en debatt om kvinnor skulle använda våldtäktstrosor. En sa ja och en sa nej. Visst, jag förstår båda. Det är ju jättebra om man har det. Men jag menar, hur mycket hjälper dom? vad gör dom? de kan ju inte direkt spärras fast det höften som någon jävla metalltrosa eller nått!? Också en annan sak.. ska vi byta ut hela vår troslåda med "normala" underkläder bara för att skaffa våldtäktstrosor? hmmm, nej? ´vadå man vet ju aldrig om man blir våldtagen. Det är ju inte direkt någonting som man bokar in. Du kan bli våldtagen på jobbet, påväg till jobbet, påväg hem/till en fest osv. Det kan inträffa när som helst!
 Men ska man då inte ha på sig dom? jag skulle svara ja. Jag tycker att det är en smart idé, självklart! Men jag är ganska säker på att det inte håller i längden!

Så alla ni som har blivit våldtagna eller är rädda för att bli det (vilket förmodligen är ganska många) så håll ut. Gå en självförsvarskurs eller skaffa pepparspray/överfallslarm. Okej, vad jag har förstått är det olagligt att ha pepparspray, men jag ser inte det som ett brott att vilja skydda sig själv. Om ni inte vill vara olagliga: ha en flaska hårspray med dig i väskan! Det gör förmodligen minst lika ont ;) Weei!
Ha det bäst!

/ LizetteSofia


Kommentarer
Postat av: Mäd

Håller med dig upptill tusen! Det är INTE kvinnans fel att hon blev våldtagen, det är mannen/männen som bara är fullständingt kåta idioter som är den ända orsaken varför hon blev våldtagen..

2009-07-08 @ 00:42:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0